В Україні вперше затверджено Професійний стандарт «Фахівець з методів розширення ринків збуту (МАРКЕТОЛОГ)». Це документ, який дає уяву про знання, вміння та навички необхідні маркетологу в професійній діяльності. Структура Стандарту побудована навколо компетентностей фахівця.
Професійний стандарт «Фахівець з методів розширення ринків збуту (МАРКЕТОЛОГ)» включено до реєстру професійних стандартів Національного Агентства Кваліфікацій України
Стандарт – це перша сходинка формування національної системи визнання професійних кваліфікацій. Наступний етап – розробка системи незалежної оцінки наявності у претендента компетентностей, достатніх для виконання завдань, покладених на особу, яка обіймає відповідну посаду.
Професійний стандарт «Маркетолог» розроблявся представниками ринку та академічною спільнотою. До дискусії залучилися 42 представника галузевої спільноти та 20 кафедр маркетингу українських університетів. Такий широкий громадський діалог надав можливість визначити кваліфікаційні вимоги до маркетолога, виокремити повні та часткові кваліфікації.
При розробці професійного стандарту було враховано підходи Європейської системи сертифікації та кваліфікації маркетологів (EMCQ) від Європейської Маркетингової Конфедерації (ЕМС).
Професійний стандарт «Маркетолог» включає:
Повні кваліфікації:
- Маркетолог
- Бренд-маркетолог
- Трейд-маркетолог
- Цифровий маркетолог
Часткові кваліфікації:
- Таргетолог
- SMM-маркетолог
- Помічник маркетолога
Що це означає для маркетологів?
✅ Можливість підтвердити свою кваліфікацію у маркетингу, у тому числі спеціалізацію: бренд-маркетолог, трейд–маркетолог, цифровий маркетолог, таргетолог, SMM-маркетолог.
✅ Можливість підтвердити свою кваліфікацію на посади таргетолог, SMM-маркетолог, помічник маркетолога претендентам, які не мають спеціальної освіти, але є досвід роботи в маркетингу.
Що це означає для бізнесу?
✅ Наявність критеріїв найму – HR-підрозділи компаній можуть використовувати Стандарт у якості путівника для відбору та оцінки кандидатів, керуючись уніфікованим набором професійних компетентностей.
✅ Інструмент для розробки посадових інструкцій для вищевказаних кваліфікацій.
Що це означає для освіти?
✅ Орієнтир закладам освіти для перегляду та формуванню освітніх програм для спеціальності Маркетинг та фахівців у сфері Бренд-маркетингу, Трейд-маркетингу, Digital-маркетингу.
✅ Подолання розриву між теорією та практикою завдяки розробці більш актуальних, конкурентоспроможних та глобально орієнтованих освітніх програм в Україні.
До складу робочої групи з розробки Стандарту увійшли:
- Наталія САВИЦЬКА, д.е.н., професор, завідувачка кафедри маркетингу, управління репутацією та клієнтським досвідом, член первинної профспілкової організації, Державний біотехнологічний університет (м. Харків) – керівник робочої групи
- Ірина ЛИЛИК, президент ГО «Українська асоціація маркетингу», к.е.н., доцент, доцентка кафедри маркетингу ім. Анатолія Павленко КНЕУ ім. Вадима Гетьмана, член профспілкової організації співробітників Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана (м. Київ)
- Олег СІНАЮК, керівник ТОВ «Нью імідж маркетинг груп», член ради ГО «УАМ» (м. Харків)
- Інна ПАНЧЕНКО, керівниця відділу маркетингу ТОВ «ТЕРРА», (м. Харків)
- Володимир СОБОЛЕВ, к.е.н, директор з маркетингу ПБГ «Ковальська» (м. Київ)
- Володимир ЗМІЇВСЬКИЙ, маркетинг лідер (DTS-Kharkiv), менеджер з доставки та розвитку цифрових продуктів, KFC-UA (м. Харків)
- Сергій МАКЄЄВ, виконавчий директор мережі супермаркетів «КЛАСС» (м. Харків)
- Світлана ІЛЬЇНА, директорка маркетингової агенції «Квікстарт» (м. Київ)
- Ольга БАЛОЗЯН, директорка з розвитку роздрібної мережі магазинів UMAKS MARKET, ТОВ «ЮМАКС Україна» (м. Житомир)
- Алла БЕВЗА, співзасновниця і директорка, маркетингова агенція «TheKasta» (м. Хмельницький)
- Дмитро ПРИНЬКО, менеджер з продажу ТОВ «СПЕЦІАЛІЗОВАНЕ ПІДПРИЄМСТВО «УКРЛІФТ» (м. Київ)
- Анна КАРУНИК, таргетолог, фрилансерка (м. Харків)
- Катерина ПОЛЕВИЧ, SMM-маркетолог, фрилансер, асистентка кафедри маркетингу, управління репутацією та клієнтським досвідом Державний біотехнологічний університет (м. Харків)
- Олександр ГЛАДУНОВ, віце-президент ГО «УАМ», директор Рівненської обласної організації Українська асоціація маркетингу, керівник аналітичної групи «Стратегіко» (м. Рівне)
- Катерина ОЛІНІЧЕНКО, к.е.н., доцент, доцентка кафедри маркетингу, управління репутацією та клієнтським досвідом, член первинної профспілкової організації Державний біотехнологічний університет (м. Харків)
- Майя ГОЛОВАНОВА, канд. техн. наук, доцент, доцентка кафедри інформаційних технологій, Приватний заклад вищої освіти «Харківський технологічний університет «IT STEP» (м. Харків)
- Марія МИХАЙЛОВА, к.е.н., доцент, доцентка кафедри маркетингу, управління репутацією та клієнтським досвідом Державний біотехнологічний університет (м. Харків)
- Ірина ПЕРЕВОЗОВА, д.е.н., професор, завідувачка кафедри підприємництва та маркетингу, Івано-Франківського національного технічного університету нафти та газу (м. Івано-Франківськ)
- Марина ІВАННІКОВА, к.е.н., доцент, завідувачка кафедри маркетингу Полтавського університету економіки і торгівлі, виконавчий директор ГО «Полтавська асоціація маркетингу» (м. Полтава)
- Світлана КОВАЛЬЧУК, віце-президент ГО «УАМ», д.е.н., професор, завідувачка кафедри маркетингу та менеджменту Хмельницький кооперативний торговельно-економічний інститут (м. Хмельницький)
- Альона ТАНАСІЙЧУК, д.е.н., професор, професорка кафедри маркетингу та реклами, член первинної профспілкової організації, Вінницького торговельно-економічного інституту ДТЕУ, Голова ГО «Мережа громадських організацій підтримки ВПО в Україні» (м. Вінниця)
- Ігор ЗЕМЛЯКОВ, заст. директора з маркетингу ПП БК «Ярковиця», к.е.н., доцент, доцент кафедри підприємництва та маркетингу Івано-Франківського національного технічного університету (м. Івано-Франківськ).
Розробка та затвердження Стандарту уніфікує вимоги до професії «Маркетолог», підвищує довіру до галузі та створює підґрунтя для гармонізації з міжнародними стандартами та інтеграції фахівців в глобальний ринок праці.
Професійний стандарт «Фахівець з методів розширення ринків збуту (МАРКЕТОЛОГ)» розміщено в Реєстрі кваліфікацій Національного Агентства Кваліфікацій України
