Президент Української Асоціації Маркетингу Ірина ЛИЛИК взяла участь у конференції «Навчання та освіта дорослих у ПТО. Роль центрів професійної майстерності (COVE)». Захід проходив 25-26 листопада 2024 року в Турині, Італія, і був спрямований на обговорення викликів, з якими стикаються школи професійної освіти, та на пошук шляхів обміну практиками серед країн ЄС і їхніх сусідів. Конференція була організована ETF у співпраці з асоціаціями провайдерів ПТО ЄС (EfVET, EVBB та EVTA)
Головна мета заходу зумовлена сучасними викликами: зміна ринку праці, автоматизація, зелена та цифрова трансформація, глобалізація та старіння суспільств.
Основні акценти – зміна ринків праці, зміна людей та зміна технологій навчання.
- Зміна ринків праці.
Цифрові технології, прискорена автоматизація, глобалізація, штучний інтелект, коливання демографічних показників і відновлення економік після COVID-19 кардинально трансформують характер роботи. Це створює глобальні виклики: зростання ризиків безробіття, невизначеність та нестабільність працевлаштування. - Зміна людей.
Люди все більше занурюються в цифровий світ – він стає їх місцем роботи, навчання та розваг. Однак з цією зміною приходять нові труднощі: зокрема, слабшання комунікаційних навичок. Диджиталізація, автоматизація вносять значні зміни на ринку праці, створюючи тиск на людей, а особливо на низькокваліфікованих працівників, і формуючи попит на підвищення кваліфікації та перекваліфікацію. У цьому контексті постійне навчання протягом всього життя – це необхідність. Безперервне навчання стає передумовою для адаптації, стійкості та особистісного зростання. Проте участь дорослих в освіті та професійній підготовці є все ще дуже низькою, особливо серед людей з низьким рівнем кваліфікації.
3. Зміна технологій навчання.
- Цифрові технології відкривають надможливості доступу до інформації і це потужний інструмент у навчанні. Водночас змінюється роль вчителя. Вчитель сьогодні має не лише передавати знання чи демонструвати матеріал, а важливо – залучати учня до процесу навчання. Звісно, постав виклик в умовах онлайн-освіти: як утримати увагу та зацікавленість учнів у віртуальному просторі? На жаль, багато вчителів ще не мають достатнього рівня цифрових компетенцій, щоб ефективно використовувати нові технології. У багатьох країнах цей процес залежить від фінансової підтримки урядів. Там, де така підтримка є, диджиталізація освіти просувається ефективно й швидко.
Але в більшості профтехнічних закладах освіти викладачі та учні часто просто не мають достатнього рівня навичок використання диджітал технологій в освіті. Це створює прогалини, які потребують нагального вирішення, щоб сучасні технології стали повноцінною частиною навчального процесу для всіх. - Використання віртуальної реальності розширює можливості навчання. Ви можете спробувати та відчути себе в різних професіях, зрозуміти їх особливість, інколи, навіть, їх небезпечність, прийняти рішення щодо вибору професії: чи варто опановувати, чи зрозуміти, що це не ваше. Це зекономить багато зусиль та часу як учня, так і вчителя. Однак застосування віртуальних інструментів навчання вимагає, крім навиків їх застосування, також фінансових інвестицій.
- Штучний інтелект кардинально змінює процес навчання та отримання знань. Європейські країни ухвалили регулюючі норми його використання, але при впровадженні певних правил, потрібно думати й про конкуренцію інших країн: як ці регуляції впливатимуть на розвиток технологій та формування конкурентоспроможності у сфері навчання дорослих.
- Адаптивність та гнучкість стають викликом створення навчальних планів. Без дотримання цих вимог неможливо залучити різні цільові групи до навчання протягом життя.
Всі ці виклики ще більш загострюються в Україні, яка бореться за свою незалежність. Кількість дорослих, які сьогодні потребують перекваліфікації, підвищення кваліфікації, опанування новими професіями, різко зростає під час війни. Для ветеранів, внутрішньо переміщених осіб, жінок та чоловіків, які втратили годувальників під час війни, людей похилого віку навчання стає чи не основним порятунком для виживання.
Контекст політики ЄС
Навчання дорослих можна визначити як низку формальних, неформальних і інформальних навчальних дій, які здійснюється дорослими після завершення початкової освіти та навчання. Визнаючи різноманітність контекстів, учнів і способів навчання в різних країнах, ЄС визнає вирішальну роль навчання протягом усього життя, що грає роль у покращенні зайнятості, конкурентоспроможності та соціальної інтеграції. У результаті Пандемії Covid-19, гнучкість і цифровізація навчання дорослих набули актуальності в політичних дискусіях та діях. Є розуміння необхідності розширення можливостей підвищення кваліфікації та перекваліфікації для всіх.
Найактуальнішими (і останніми) політичними ініціативами щодо навчання дорослих є: European Pillar of Social Rights, European Skills Agenda, and Council Resolution on a new European agenda for adult learning 2021 -2030, Recommendation on vocational education and training (VET) for sustainable competitiveness, social fairness and resilience, Osnabrück Declaration on vocational education and training, Upskilling Pathways Recommendation (2016, to be renewed in 2022), Upskilling Pathways – New opportunities for adults, Pact for Skills, EU Council Recommendation on Individual Learning Accounts, EU Council Recommendation on a European approach to micro-credentials for lifelong learning and employability.
https://openspace.etf.europa.eu/new-learning-club-adult-learning
