Читайте новий випуск журналу «Маркетинг в Україні»

З радістю представляємо новий випуск журналу «Маркетинг в Україні» – №1-2/2025! Цей номер присвячено професії маркетолога та її граням – різним аспектам, які роблять цю професію такою різноманітною й динамічною.

У першій статті нового випуску журналу «Маркетинг в Україні» президентка Української Асоціації Маркетингу Ірина Лилик розповідає про важливий етап розвитку галузі – розробку професійних стандартів.
У фокусі – три стандарти:
🔹 «Фахівець-аналітик з дослідження товарного ринку»
🔹«Рекламіст»
🔹 «Фахівець з методів розширення ринків збуту (Маркетолог)»
Задля чіткого розуміння функцій, які виконують фахівці, виокремлено часткові кваліфікації: копірайтер, медіапланувальник, івент-менеджер, таргетолог, SMM-маркетолог, помічник маркетолога. Прийнятий професійний стандарт – перша сходинка у формуванні національної системи визнання кваліфікацій. Далі – створення Кваліфікаційних центрів, розробка освітніх стандартів і програм, а також впровадження незалежної оцінки компетентностей претендентів на відповідні посади.
Що таке професійний стандарт? Як і ким він затверджується? Для чого потрібний? Відповіді – у матеріалі Ірини Лилик – «Професійні стандарти у маркетингу».

Особливості підготовки маркетологів у Великій Британії – стаття Наталії Писаренко, розробниці і директорки (гарант) магістерської програми «Marketing and Business Analytics» в University of Exeter Business School. Авторка звертає увагу на специфіку викладання саме маркетингу незалежно від країни та надає детальний опис британського підходу. Наприклад, у Великій Британії немає звичної для нас акредитації університетів у традиційному сенсі. якість освіти гарантується, перш за все, дотриманням якості процесів і контролюється Агенцією з Якості Освіти (Quality Assurance Agency for Higher Education). Саме ця Агенція розробляє вимоги до кожного рівня підготовки та рекомендовані стандарти (benchmark) спеціальності – результати навчання тощо.
Наталія наводить більше 10 опцій, які Університет може реалізувати для підвищення якості підготовки маркетологів, зокрема гнучкість у плануванні дисципліни, різноманітність форм випускної роботи, використання симуляцій та аналітичних платформ, подвійна сліпа перевірка робіт тощо.

Як будувати сильні маркетингові команди: практичні підходи – Тарас Маципура, віцепрезидент з маркетингу Carlsberg Ukraine, розповідає про досвід формування успішних маркетингових команд у великій міжнародній компанії. У Carlsberg Group, одній із найбільших пивоварних компаній світу, важливим елементом стратегічного розвитку є людський потенціал. Тарас ділиться поглядом на те, як департамент маркетингу компанії не тільки знаходить таланти, але й активно розвиває їх.
У статті детально про структуру та функціонал департаменту маркетингу, про етапи кар’єрного зростання маркетолога в компанії – від спеціаліста до старшого бренд-менеджера. Автор також надає практичні поради для маркетологів-початківців щодо прокачки навичок і вмінь. «Маркетинг – це never ending challenge, будьте готові до постійного драйву, конкуренції, викликів.» – резюмує Тарас.

Маркетинг-директор – це ключова фігура в компанії, яка не лише відповідає за розробку стратегії та брендинг, а й визначає напрямок розвитку бізнесу. Він з’єднує компанію з її цільовим ринком, формує стратегії для залучення клієнтів і створює емоційний зв’язок з ними. У сучасному бізнес-середовищі роль маркетинг-директора є надзвичайно важливою, особливо в умовах швидких змін. Володимир Соболев, СМО «Ковальська» у своїй статті «Маркетинг-директор: основні обов’язки та навички майбутнього» окреслив основні обов’язки маркетинг-директора на прикладах реальних кейсів в Україні та за кордоном, а також дав ключові навички, які сьогодні потрібні для досягнення успіху.

Про виклики маркетинг-директора розповіла Олександра Борук, директорка з маркетингу «Деліція». Український маркетинг сьогодні – це не просто просування товарів чи послуг, а невід’ємна частина культурного, соціального та економічного ландшафту країни. Під впливом глобальних змін та внутрішніх викликів він стає гнучкішим, адаптивнішим і водночас більш відповідальним. Бренди, що прагнуть успіху, змушені глибоко розуміти історичний та соціальний контекст, уникати поверхневих рішень і враховувати культурну чутливість аудиторії. Вони не просто рекламують, а створюють нові сенси, підтримують національну ідентичність та формують нові стандарти комунікації.
Маркетинг сьогодні – це не просто інструмент продажу, а спосіб взаємодії з суспільством, дзеркало змін і механізм, що допомагає бізнесу не лише виживати, а й розвиватися в умовах нової реальності, – говорить Олександра.

Альона Горковенко, Marketing Team Manager OLX Ukraine and Central Asia, у своїй статті «Від торгового до B2B-маркетингу: природна еволюція професійної майстерності» ділиться власним досвідом переходу з торгового маркетингу в B2B. Це не про «заново вчитися», а про еволюцію — коли твій досвід у ритейлі стає базою, яка дозволяє розібратися у складній симфонії B2B-відносин. Здатність бачити бізнес-ландшафт цілісно, розуміти потреби партнерів та створювати взаємовигідні рішення – це те золото, яке треба мати у своєму професійному арсеналі. Адже в світі бізнесу перемагає не той, хто знає всі інструменти, а той, хто вміє майстерно застосовувати. Чим цінний досвід трейд-маркетолога в B2B? Як змінюється бачення аудиторії та каналів? Як вимірювати успіх: основні метрики та KPI в B2B-маркетингу? Які навички варто забрати з собою? Відповіді – у статті Альони Горковенко.

Успішна маркетингова кампанія: 5 дієвих кроківстаття Анни Швед, директорки з маркетингу MasterZoo. Який вид digital-реклами залучає найбільше клієнтів? Як отримати максимум лідів із меншим бюджетом? Та чи взагалі можливо оцінити ефективність реклами? На ці та десятки інших питань повсякчас шукають відповіді маркетологи та небайдужі керівники бізнесів. Відповіді лежать у площині data-driven підходу до управління маркетингом. Ця ідеологія передбачає, що бізнес покладається не на інтуїцію, а на ретельно зібрані та систематизовані дані для прийняття управлінських рішень. Створення успішної маркетингової кампанії включає щонайменше два аналітичні етапи та має п’ять ключових складових.

З андердога в лідери MNP або як екологічно відкусити своє. Аві щупак, керівниця маркетингових комунікацій lifecell, Volia, Data Group, розповідає історію, що трапилася з брендом lifecell наприкінці 2024 року. Як третій гравець на ринку, з найменшою кількістю як абонентів і доходів, так і затратною частиною на маркетингові комунікації, знайшов місце для дійсно дивовижного прориву. Це кейс про те, як lifecell спіймав правильний момент і завдяки своєчасній маркетинговій тактиці та чіткій, актуальній комунікації, яка зрезонувала з аудиторією, досяг результатів, що перевершили очікування.

Тетяна Іванцова, директорка з маркетингу вино-коньячної категорії Bayadera group, у своїй статті «Етика маркетингу: де проходить межа?» піднімає питання відповідальності бренду, поваги до аудиторії та зрілий маркетинг. Етика маркетолога – це фундамент, на якому будується довіра споживачів і довгостроковий успіх бренду. Відповідальний маркетинг не має нічого спільного з маніпуляціями чи введенням в оману. Він ґрунтується на прозорості, чесності та глибокому розумінні свого продукту. Особливо це важливо для винного бізнесу, де відповідальна комунікація означає акцент на якості, походженні, традиціях і відповідальному споживанні.

Про правові аспекти використання ШІ в маркетингу розповідає Олена Андрієнко, заступниця директора з правових питань Publicis Groupe Ukraine, членкиня Наглядової ради ВРК, членкиня Експертно-консультаційного комітету з питань розвитку сфери ШІ в Україні при Міністерстві цифрової трансформації України. Будучи універсальним інструментом і даючи поштовх до якісно нового рівня креативності та ефективності, ШІ може використовуватися на будь-якому етапі створення та реалізації маркетингової кампанії. Олена поділилися, як регулюється використання штучного інтелекту в ЄС та Україні. Навела основні принципи відповідального використання систем ШІ.
У статті зібрано регулюючі документи та рекомендації з відповідального використання ШІ у сфері реклами та маркетингових комунікацій, всі вони подані з гіперпосиланнями на першоджерела.

Event маркетинг: як створювати події, що приносять бізнес-результати – про це у статті Валерії Сербіненко. Event маркетинг, або маркетинг подій, є важливим інструментом у сучасних маркетингових стратегіях, що дозволяє компаніям безпосередньо взаємодіяти зі своєю аудиторією через організацію спеціальних заходів. Це сприяє підвищенню впізнаваності бренду, зміцненню лояльності клієнтів та досягненню конкретних бізнес-цілей.

Внутрішній маркетинг: ключ до формування позитивного іміджу компанії – стаття Єви Телебенєвої, Керівниця з маркетингу і стратегічного розвитку та співвласниця міжнародної Digital Marketing & PR-агенції. Корпоративний імідж формується не лише через офіційні комунікації, PR-кампанії чи рекламу. Сьогодні все більше компаній усвідомлюють, що головними носіями бренду є їхні власні співробітники. Саме вони – ті, хто взаємодіє з клієнтами, партнерами, суспільством, і їхній голос дедалі більше впливає на довіру до бренду та його імідж.

Контентна SEO-стратегія для luxury брендів: баланс між унікальністю та пошуковою оптимізацією. Дмитро Вержиковський, керівник відділу цифрового маркетингу «Антонович Дизайн» розповідає про роль SEO-фахівця в сучасному маркетингу, про особливості та виклики SEO для luxury брендів, про побудову ефективної контентної SEO-стратегії, адже правильна контентна SEO-стратегія не лише допомагає luxury-брендам стати видимими, а й формує їхній унікальний імідж у цифровому просторі.

Олена Якобчук, міжнародний патентний стратег, патентний повірений, атестований з усіх обʼєктів ІВ, автор патентних алгоритмів для рішення задач фармацевтичної промисловості підготувала детальний матеріал «Інтелектуальна власність в Європі: можливості та виклики для українських брендів»  – про те як монополізувати бренд, пройти митницю і зайти на Європейський ринок безпечно. Українські компанії дедалі частіше виходять на Європейський ринок, тож має бути розуміння, які правила, підходи та стратегії конкурентної боротьби та контрафакту діють на цій території. Методи монополізації бренду в ЄС відрізняються від українських. Саме ознайомленню з європейськими стратегіями і присвячена ця стаття.

Онлайн-покупки в Україні – про тенденції 2024 року та прогнози на 2025 рік розповідає Анастасія Косович, менеджерка проєктів відділу досліджень у сфері фінансів та ритейлу CBR. Дослідницька компанія CBR щорічно проводить дослідження специфіки онлайн-торгівлі в Україні. Опитування серед респондентів віком більше 16 років, які є активними користувачами Інтернету і проживають на усій території України (окрім тимчасово окупованих територій). Дослідження відбувається двічі на рік – навесні та восени. E-commerce в Україні продовжує показувати хоч і не стрімкий, але обережно позитивний ріст. Бізнес адаптується, поступова цифровізація, яка притаманна українському соціуму, пришвидшує перехід все більшої кількості ритейлерів та виробників в онлайн-сферу. Разом з тим, сервіси та сайти для онлайн-покупок стають дедалі кращими, вирішуючи проблеми, які виникають у форс-мажорних обставинах. Цифри, деталі, інсайти – у статті Анастасії.

Читайте, гортайте і відкривайте для себе нові грані професії маркетолога. Нехай цей випуск стане для вас корисним джерелом натхнення!