Від авторів
Шановний читач! У цьому Збірнику зібрано матеріали проєкту «Гармонізація української політики впровадження регулювання маркетингу харчових продуктів з європейською практикою захисту прав дітей та підлітків від впливу реклами нездорової їжі». Проєкт реалізується ГО «Українська Асоціація Маркетингу» за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження» ( https://www.irf.ua/) в рамках спільної ініціативи «Європейське Відродження України». Партнерами проєкту в Україні стали Європейський Альянс зі Стандартів Реклами (EASA, https://www.easa-alliance.org/), Світова Федерація Рекламодавців (WFA, https://www.wfanet.org/), ГО «Харчування та якість життя» та Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (ДПСС України, https://dpss.gov.ua/).
Протягом 10 місяців проходили експертні обговорення та широка громадська дискусія. Основний фокус був спрямований на вивчення європейського досвіду впровадження відповідального маркетингу в практику рекламування харчових продуктів дітям та підліткам. Сьогодні ми розуміємо важливість та необхідність адаптації європейської моделі поживних речовин, розробки правил рекламування «нездорової їжі» дітям та підліткам та важливість саморегулювання.
Коли ми говоримо про «нездорову» їжу, мова йде про продукти, які не рекомендується вживати щодня або великими порціями. Прикладом може слугувати улюблений шоколад, який є частим смаколиком на дитячому святі, але не повсякденною їжею дитини. Ми маємо на увазі розумне, здорове харчування, без заборони продуктів, але зі свідомим їх споживанням. Чи потрібно в такому випадку регулювати рекламу в цій галузі? Так, оскільки цільовою аудиторією цієї реклами є діти. Саме вони найбільше підпадають під вплив реклами, їм важко розуміти раціональні поради щодо споживання. Тому реклама має бути професійною, виваженою, інформаційною.
Таке завдання рекламісти зможуть виконати лише в партнерстві з виробниками та громадськістю, фокусуючись на ключових аспектах:
– необхідність продовження комплексного регулювання захисту прав дітей від впливу реклами їжі, надмірне споживання якої шкодить здоров’ю, шляхом поєднання законів та нормативно-правових актів міністерств й відомств з практикою актів м’якого права на принципах саморегулювання;
– необхідність усунення прогалин в імплементації законодавчих та нормативно-правових актів через розроблення правил саморегулювання в сфері маркетингу харчових продуктів та напоїв, з особливим акцентом на захист прав дітей;
– адаптація практики реалізації європейської ініціативи EUPledge в Україні;
– проведення просвітницької роботи для створення здорового харчового середовища задля запобігання впливу реклами на вибір харчових продуктів і напоїв дітьми та підлітками;
– організація широкої інформаційної компанії щодо відповідального маркетингу харчових продуктів та напоїв для всіх учасників екосистеми ринку (харчового бізнесу, рекламного бізнесу, батьків і дітей, полісмейкерів тощо).
Україна знаходиться на початку формування цивілізованих правил реклами на цьому ринку. Знайомтеся з напрацюваннями проєкту та долучайтеся до діяльності Української Асоціації Маркетингу!
Ознайомитися з матеріалами Збірника можна ТУТ https://uam.in.ua/wp-content/uploads/2024/12/book-food-web.pdf
