Українська Асоціація Маркетингу вже в 20-те провела традиційне щорічне опитування керівників дослідницьких компаній України з метою визначення обсягу українського ринку маркетингових досліджень, його структури, темпів зростання.
Цей експертний аналіз допомагає маркетинговим агенціям звіритися з загальним компасом ринку, оцінити свою нішу, виявити можливості для розвитку, а партнерам та замовникам маркетингових досліджень – це можливість глибше зануритися в специфіку ринку та ознайомитися з ключовими операторами.
У 2023 році ринок маркетингових досліджень України демонструє зростання та адаптацію до нових викликів. Обсяг ринку склав 1 205 млн грн (31,71 млн дол. США), що на 67,3% більше у гривневому еквіваленті та на 42,19% більше у доларах порівняно з 2022 роком. Ці результати свідчать про поступове відновлення ринку, незважаючи складну економічну ситуацію та виклики, спричинені війною.
У 2023 році відбулося кілька значущих об’єднань, зокрема:
- NielsenIQ та GfK Україна об’єдналися і у майбутньому об’єднана компанія буде називатися NIQ
- Kantar Україна та Kantar Millward Brown Україна тепер функціонують як єдина компанія під брендом Kantar Ukraine.
Перша десятка лідерів ринку включає:
- Proxima Research International та Medical Data Management
- Об’єднана компанія NIQ Ukraine та GfK Ukraine
- Ipsos
- Kantar Ukraine
- Київський міжнародний інститут соціології
- Info Sapiens
- Консюмер Бізнес Ресерч (CBR)
- RBS
- Advanter Group
- Нью Імідж Маркетинг Груп (New Image MG)
Їх сумарна частка в обороті ринку становить 81,4%.
Ключові тенденції ринку маркетингових досліджень 2023:
- Основними замовниками залишаються транснаціональні компанії (45%).
- Ad hoc дослідження (на замовлення під цілі клієнта) займають 64% ринку.
- Кількісні методи переважають, складаючи 80% загального обсягу досліджень.
- Стабільно високий попит демонструє фармацевтична галузь, водночас значно зросли замовлення від: міжнародних фондів та донорів (з 2,7% у 2018 до 14,7% у 2023), роздрібної торгівлі (з 1% до 5,6%), громадських організацій (з 1% до 2,5%), дослідницьких інституцій (з 0% у 2018 до 5% у 2023).
Попри труднощі, такі як міграція кадрів, ризик мобілізації, економічна невизначеність та логістичні виклики, ринок зберігає потенціал для зростання.
Серед особливостей ринку – респонденти стають більш «чутливими», а теми досліджень – більш етичними, наприклад, опитування ВПО або жителів деокупованих територій. Це вимагає ретельного рекрутингу респондентів та відповідальності з боку дослідницьких компаній. Окрім того, онлайн-формат збору даних ставить нові виклики перед валідацією учасників досліджень.
Рекомендація УАМ для клієнтів дослідницьких агенцій: перевіряти інформацію про членство компаній у професійних асоціаціях. Почастішали випадки, коли шахраї безпідставно заявляють про своє членство в УАМ та ESOMAR. Для впевненості рекомендуємо перевіряти ці дані на офіційних сайтах асоціацій.
Розгорнутий аналіз індустрії маркетингових досліджень 2023, а також інформацію про ключові дослідницькі агенції – у журналі «Маркетинг в Україні», №4-5\2024
