Украинская Ассоциация Маркетинга
Сегодня:
17
Среда
Январь 2018
РУС УКР ENG
Персональный вход:   Логин: Пароль: Забыли пароль? Зарегистрироваться
Поиск по сайту: Найти

Региональные представительства ИГКР
Все об исследованиях
Мы на facebook
-> Индустриальный Гендерный Комитет по Рекламе

Діяльність Індустріального Ґендерного Комітету з Реклами: співпраця з органами влади

Діяльність Індустріального Ґендерного Комітету з Реклами: співпраця з органами влади

 

Попередження проявів сексистської реклами: інструменти місцевих органів влади та взаємодія  із громадянським суспільством

 

Впровадження політики децентралізації надає можливість місцевим органам влади більше впливати на інформаційну політику в регіоні в тому числі через попередження появи дискримінаційної реклами в інформаційному просторі. Це вимагає нових форм співпраці між державними органами та громадськими організаціями в регіонах. Впровадження більш жорстких норм в Закон «Про рекламу» трактується громадськістю як введення цензури. В той же час, Міністерство соціальної політики України має досвід консолідації зусиль державних органів влади та громадськості. Успішно діє Експертна рада з протидії дискримінації за ознакою статі при Міністерстві. Членами Експертної Ради є представники державних органів влади, фахових організацій, незалежні експерти в сфері впровадження ґендерної політики. Індустріальний Ґендерний Комітет з Рекламі (ІҐКР) – громадське об’єднання, основними завданнями якого є протидія сексистської рекламі в Україні через розгляд скарг від споживачів; проведення просвітницької діяльності. ІҐКР об’єднує фахові асоціації маркетологів та рекламістів, ґендерні організації, які підписали СТАНДАРТ «НЕДИСКРИМІНАЦІЙНА РЕКЛАМА ЗА ОЗНАКОЮ СТАТІ» СОУ 21708654 -002-2011

Попередження проявів дискримінаційних інформаційних повідомлень, в тому числі рекламних, можливо лише через налагодження співпраці влади та експертної громади.

З цією метою Міністерство соціальної політики України, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та Індустріальний Ґендерний Комітет з Реклами провели низку семінарів у Вінниці, Одесі, Ужгороді, Львові. Учасники семінарів акцентували увагу на важливості підвищення обізнаності фахівців місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо шляхів попередження та протидії дискримінації за ознакою статі та налагодження взаємодії з регіональними представництвами Індустріального Гендерного Комітету з Реклами. Планується проведення таких семінарів у Полтаві, Хмельницькому та Дніпрі.

Для участі у семінарі просимо зареєструватися за електронною адресою for.good.ad@gmail.com надіславши листа з темою: «Реєстрація на семінар ІҐКР» та вказавши в тексті листа ПІБ, місце роботи та посаду, контактні дані. Семінари проводяться в партнерстві з Представництвом Фонду ім. Фрідріха Еберта. Участь у семінарах безкоштовна, по запрошенню.

 

 

ІҐКР розпочав серію семінарів з питань попередження проявів дискримінаційної реклами в Україні з семінару у Вінницькій області.

31 травня 2017 року відбувся семінар на тему: «Попередження проявів сексистської реклами: інструменти місцевих органів влади та взаємодія із громадянським суспільством». Захід проведено в рамках проекту «Розробка та впровадження механізму попередження появи дискримінаційної реклами в інформаційному просторі», що реалізується Міністерством соціальної політики України в партнерстві з Представництвом Фонду імені Ф. Еберта в Україні.

«Приємним, разом з тим відповідальним є те, що саме Вінницька область відкриває серію проведення таких семінарів по всіх областях України. Переконана, що це не випадковість. Адже не дивлячись на те, що напрямок попередження проявів сексистської реклами в нашій державі загалом тільки набуває своєї потужності, у нашій області вже триває активна робота у цій сфері і є позитивні напрацювання, - зазначила у вітальному слові Наталя Заболотна, директор Департаменту соціальної та молодіжної політики облдержадміністрації, голова Експертної ради з питань запобігання та протидії дискримінації за ознакою статі. - Разом з тим, у сфері попередження проявів сексистської реклами залишається низка питань, для вирішення яких ми маємо консолідувати зусилля органів влади, місцевого самоврядування та громадськості, напрацювати механізми взаємодії у цьому напрямку та виробити дієвий алгоритм подальших кроків з метою досягнення сталих позитивних результатів».

У своєму виступі Тетяна Кононович, головний спеціаліст відділу гендерної політики Міністерства соціальної політики України поділилася досвідом роботи Експертної ради з протидії дискримінації за ознакою статі при Міністерстві соціальної політики України та закцентувала увагу на необхідність поширення цього досвіду в регіонах, звернула увагу на те, що сьогодні є актуальним і нагальним підвищення обізнаності фахівців місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо шляхів попередження та протидії дискримінації за ознакою статі, поширення досвіду діяльності відповідних експертних рад та налагодження взаємодії з регіональними представництвами Індустріального Гендерного Комітету з Реклами. У Вінницькій області функціонує Експертна рада з питань запобігання та протидії дискримінації за ознакою статі. Ірина Лилик, голова Індустріального Гендерного Комітету з Реклами, генеральний директор Української Асоціації Маркетингу підкреслила, що лише взаємодія та об’єднання зусиль громадськості та органів влади можуть дати позитивний результат. Особливу увагу вона приділила необхідності просвітницької діяльності серед фахової спільноти та роз’яснення щодо відповідальності рекламістів у формування інформаційного простору

За результатами семінару була налагоджена співпраця між Експертною радою з питань запобігання та протидії дискримінації за ознакою статі у Вінницькій області з Вінницьким Регіональним Представництвом ІҐКР, голова п. Олена Ковінько (tanass2005@ukr.net).

У Вінницької області діє також Консультативно-дорадчий орган при Департаменті соціальної та молодіжної політики облдержадміністрації. Вперше в області у 2017 році за кошти обласного бюджету розпочала роботу на безоплатній основі «Лінія довіри» з питань запобігання та протидії домашньому насильству, торгівлі людьми та дискримінації за ознакою статі (тел.0 800 75 04 75), метою роботи якої є підвищення рівня обізнаності населення із зазначених питань, надання первинної психологічної допомоги, перенаправлення для отримання подальшої допомоги шляхом консультування та надання необхідних інформаційних послуг. Лінія працює в понеділок – п’ятницю з 9.00. до 18.00.

В семінарі прийняли участь представники державних органів влади, зокрема Держспоживслужби у Вінницької області, департаменту економіки та інвестування Вінницької Міської ради, представники Головного територіального управління юстиції у Винницької області, Регіональний координатор взаємодії з громадськістю Уповноваженого ВРУ з прав людини у Винницької області, департамент архітектури та містобудування Винницької міської ради представники міських рад м. Жмеринка, представники Департаменту ВМР у справах ЗМІ, департаменту соціальної політики, правової політики та якості, Винницького обласного центру зайнятості тощо

 

16 червня 2017 року семінар відбувся у м. Одесі.

У семінарі взяли участь представник Мінсоцполітики та Індустріального Гендерного Комітету з Реклами, представники місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, представники обласного центру зайнятості, профспілок працівників соціальної сфери, рекламісти та інші.

Учасникам семінару було презентовано роботу Експертної ради з питань запобігання та протидії дискримінації за ознакою статі при Міністерстві соціальної політики України. Ірина Златова, секретар Одеського Регіонального Представництва ІГКР розповіла про діяльність представництва в Одесі та Одеській області.

Під час заходу було наголошено, що у сфері попередження проявів сексистської реклами залишається низка питань, для вирішення яких потрібно консолідувати зусилля органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та громадськості, напрацювати механізми взаємодії у цьому напрямку та виробити дієвий алгоритм подальших кроків з метою досягнення сталих позитивних результатів.

Учасники семінару отримали нові знання, обмінялися досвідом та надали конструктивні пропозиції, зокрема, створити Експертну раду з питань запобігання та протидії дискримінації за ознакою статі при виконавчому комітеті Одеської міської ради, провести навчальні тренінги для рекламодавців, виробників і розповсюджувачів реклами в області.

 

14 липня 2017 року семінар відбувся у м. Ужгороді.

У заході взяли участь представники Мінсоцполітики, Держпродспоживслужби, Індустріального Гендерного Комітету з Реклами, представники місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, громадських організацій.

Учасникам семінару було презентовано Заключні зауваження Комітету з ліквідації дискримінації щодо жінок за результатами розгляду 8-ї періодичної доповіді України з виконання Конвенції ООН про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок та акцентовано увагу на рекомендаціях, які стосуються усунення дискримінаційних стереотипів щодо ролі жінок та чоловіків у засобах масової інформації, зокрема в рекламі.

Також презентовано роботу Експертної ради з питань запобігання та протидії дискримінації за ознакою статі, яка діє при Мінсоцполітики та обговорено модель відповідної Експертної ради у Закарпатській області.

На практичних прикладах учасники заходу набули навички визначення дискримінації за ознакою статі, ідентифікації дискримінаційної реклами та реагування на факти дискримінації в засобах масової інформації.

Учасники семінару прийшли до висновку щодо необхідності створення обласної Експертної ради з питань запобігання та протидії дискримінації за ознакою статі. Наступним кроком стане проведення навчальних тренінгів для рекламодавців, виробників і розповсюджувачів реклами, які працюють у Закарпатській області.

За результатами семінару було створено Закарпатське Регіональне Представництво ІҐКР, голова Святослав Жуков.  Підписано Меморандум про співпрацю між ІГКР та Центром ґендерної освіти при ДВНЗ «Ужгородський національний університет» в особі Маріанни Колодій. Контакти ІҐКР в Закарпатської області zhukgiga@gmail.com

 

20 липня, відбувся семінар у Львові.  

Участь у семінарі взяли представники Львівської облдержадміністрації, райдержадміністрацій та міськвиконкомів міст обласного значення, відповідальні за реалізацію державної політики у сфері забезпечення рівних прав жінок і чоловіків, а також представники Держпродспоживслужби, рекламних агенцій міста та громадських організацій Львівщини.

Як зазначила під час вітального слова Оксана Стоколос-Ворончук - заступник голови Львівської ОДА, випадки дискримінації за статевою ознакою в засобах масової інформації та рекламі часто зустрічаються та сприяють розповсюдженню гендерних стереотипів.

«Гендер – це те, що стосується нас всіх, бо всі ми є людьми, і, як все живе в природі, поділяємося на дві статі» - зазначила директор департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації Наталія Кузяк.

Ірина Лилик – голова Індустріального Ґендерного Комітету з Реклами, генеральний директор Української Асоціації Маркетингу – ознайомила учасників з Європейським досвідом саморегулювання рекламної галузі та законодавчими підвалинами роботи Індустріального Ґендерного Комітету з Реклами в Україні.

Учасники семінару визначили основні критерії дискримінаційної реклами та ознайомились з прикладами поданих до ІҐКР скарг та експертних заключень. Також між учасниками відбулась дискусія щодо механізмів, які може використати місцева влада для попередження проявів дискримінаційної реклами.

 

Повноваження Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів у сфері контролю за рекламою, зокрема в частині гендерної рівності»

 

Тетяна Лебедєва, головний фахівець відділу контролю за рекламою та дотриманням антітютюнового законодавства Держпродспоживслужби України

 

1. Відповідно до Положення про державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затверджену Постановою КМУ від 02 вересня 2015 р. № 667 Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, яка реалізує державну політику у галузі ринкового нагляду, виконує функції державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері.

2. Відповідно до ст. 26  Закону України «Про рекламу» Держпродспоживслужба має право накладати штрафи. Штрафи накладаються у п'ятикратному розмірі від вартості реклами.

Пунктом 2 зазначеної статті визначено, що на вимогу органів державної влади, на якіх згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами зобов'язані  надавати документи, усні та/або письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію¸ необхідну  для здійснення ними повноважень щодо контролю.

Крім того, відповідний орган державної влади має право:

-        Вимагати від рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами усунення виявлених порушень вимог законодавства;

-        Вимагати припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного контролю;

-        Надавати (надсилати) рекламодавцям, виробникам та розповсюджувачам реклами обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень;

-        Приймати рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння в рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її розповсюдження;

-        Приймати рішення про зупинення розповсюдження відповідної реклами.

Органи державної влади зобов'язані повідомляти рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами про розгляд справ про порушення ними вимог законодавства про рекламу не менше ніж за п'ять робочих днів до дати розгляду справи.

Норми законодавства по яким Держпродспоживслужба України співпрацює з громадськими фаховими організаціями.

Відповідно до ст. 7 Закону України «Про рекламу» реклама не повинна містити інформації або зображень, які порушують етичні, гуманістичні. Моральні норми, нехтують правилами пристойності.

Відповідно до ч. 2 п. 1 ст. 8 Закону України «Про рекламу» у рекламі забороняється:

- вміщувати твердження, які є дискримінаційними за ознаками походження людини, її соціального і майнового стану,  расової та національної належності, статті, освіти, політичних поглядів, ставлення до релігії, за мовними ознаками, родом і характером занять, місцем проживання, родом і характером занять, місцем проживання, а також такі, що дискредитують товари інших осіб.

Статтею 29 Закону України «Про рекламу» визначено права об'єднань громадян, об'єднань підприємств у галузі реклами, тому Держпродспоживслужба України має співпрацювати разом з громадськими організаціями, у випадку щодо питань дискримінації за ознакою статті з Громадською організацією «Українська Асоціація Маркетингу», при який діє ІҐКР.

 

Оперативні дані за I півріччя 2017 року щодо діяльності у галузі реклами Держпродспоживслужби України

 

На виконання ст.ст. 26, 27 Закону України «Про рекламу» Держпродспоживслужбою України та її територіальними органами протягом звітного періоду здійснювався контроль за рекламою по всіх каналах розповсюдження.

У I півріччі 2017 року досліджено понад 6,1 тис. рекламоносіїв, в тому числі 4, 6 тис. -  об'єктів зовнішньої реклами, 0, 5 тис. – об'єктів внутрішньої реклами; 0, 6 – у друкованих засобах масової інформації, 0, 2 тис. – на каналах телебачення та радіо та радіо та 0, 3 тис. на транспорті.

За результатами проведеного контролю виявлено 792 порушення, у тому числі 693 – у сфері зовнішньої реклами, 22 – у сфері внутрішньої реклами; 14 – на телебаченні та радіо, 60 – у друкованих засобах масової інформації та 3 – на транспорті.

Найбільше порушень вчинено при розповсюдженні реклами лікарських засобів – 49. Найменше при розповсюдженні реклами зброї – 5.

За результатами розгляду справ накладено штрафних санкцій на суму 484, 26 тис. грн., надано для виконання 481 припис про усунення  порушень законодавства про рекламу, прийнято 153 рішень про визнання реклами недобросовісною, прихованою та 56 рішень про зупинення  розповсюдження реклами.

Порушниками законодавства про рекламу у добровільному порядку сплачено штрафних санкцій на суму 192, 24 тис. грн. Стягнуто у судовому порядку – 76, 46 тис. грн. До державного бюджету перераховано 215,7 тис. грн. Наразі у судовому порядку стягується штрафних санкцій на суму 103, 82 тис. грн.

Розглянуто 509 подань державних органів та органів місцевого самоврядування та звернень споживачів реклами, з них: 73 – звернення від споживачів реклами та 436 – від органів державної влади та місцевого самоврядування.

64 рази представники територіальних органів Держпродспоживслужби через засоби масової інформації надавали роз'яснення щодо питань захисту прав споживачів у сфері реклами.

Разом з тим, відповідно до Постанови КМУ від 26 травня 2004 р. № 693 «Про затвердження Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу» Держпродспоживслужба накладає штрафи.

Стягнення штрафів здійснюється тільки у судовому порядку.

 


Вернуться к списку